Maailman nopeimmat autot ovat yllättäen myös hienoimpia ja kalleimpia autoja, joita voi ostaa.
Huippunopeuden tavoittelu on pitkään kiehtonut suorituskykyisiä automerkkejä, ja se jatkuu tänäkin päivänä, vaikka automaailma alkaa siirtyä sähköaikaan. Tavalliset urheilu- ja superautot eivät yksinkertaisesti riitä, joten miljoonien punnan hintaiset hyperautot laajentavat edelleen nopeuden rajoja.

Sata vuotta sitten kilpajuoksu nopeimman auton rakentamiseksi oli johtanut siihen, että autot olivat tuskin hevosia nopeampia ja pystyivät noin kahdessa vuosikymmenessä kulkemaan reilusti yli 100 mailin tuntinopeutta. Aston Martin ylitti 1950-luvulla DB4 GT -autollaan 150mph:n rajan, ja Ferrari F40 ylitti 200mph:n rajan 1980-luvulla.

Maailman nopeimmat autot

Tätä nopeampien autojen saaminen kävi yhä vaikeammaksi, ja sitten kuuluisan kilpa-autoalan yrityksen McLarenin tulo räjäytti kaikki vesille. Vuonna 1998 ikoninen McLaren F1 ylitti 240 mailin tuntinopeuden – reilusti yli sen, mitä kukaan muu pystyi tuolloin ajamaan.

Jopa silloin, kun Bugattin uskomaton (ja uskomattoman kallis valmistaa) Veyron tuli markkinoille vuonna 2005, sen huippunopeus oli ”vain” 13 mailia tunnissa enemmän kuin McLarenin, 253 mailia tunnissa. Bugatti ei kuitenkaan jäänyt lepäämään laakereillaan, vaan vuonna 2010 se julkaisi Veyron Super Sportin, joka saavutti 267mph.

Sen jälkeen on tullut kaikenlaisia autoja (jotkut niistä ovat peräisin yrityksiltä, joista et ehkä ole koskaan kuullutkaan), jotka väittävät olevansa vielä nopeampia. Bugatti itse korvasi Veyronin vielä nopeammalla Chironilla, ja tavoite siirtyi mukavaan pyöreään lukuun: 300mph.

Vaikka Bugatti onnistuikin rikkomaan 300mph vuonna 2019 kevyesti modifioidulla Chiron Super Sport 300+ -mallilla, lopullinen tuotantoversio rajoittui vain 271mph:iin. Bugatti väittää tuotantoauton yltävän tuohon maagiseen lukuun, mutta se antaa omistajien viedä auton täyteen potentiaaliinsa vain valvotusti omalla testiradallaan.

Yleisön kasvavien turvallisuushuolien sekä renkaiden ja muiden osien turvallisten nopeusrajoitusten vuoksi jää nähtäväksi, voiko kukaan koskaan ostaa autoa, joka tuotantomuodossaan pystyy rikkomaan 300 mailin tuntinopeuden rajan. Tässä on kuitenkin opas nykyisin valmistettavista nopeimmista tuotantoautoista.

Maailman nopeimmat autot:

Koenigsegg Jesko Absolut, Markkinoille tulovuosi: 2022.

”Kaikkien aikojen nopein” myynnissä oleva auto sisältää erittäin suuren varoituksen: sen huippunopeus on toistaiseksi teoreettinen ja perustuu laskelmiin. Silti legendaarinen ruotsalainen hyperautovalmistaja Koenigsegg on niin varma Jesko Absolut -autonsa suorituskyvystä, että se vannoo, ettei koskaan tee tätä nopeampaa sarjatuotannossa olevaa maantieautoa.

Jesko Absolutin voimanlähteenä on V8-kaksoisturbo, joka tuottaa ”vähintään” 1 600 hevosvoimaa erityisellä E85-polttoaineella. Yrityspomo kuvailee sitä ”maarakettilaivaksi, joka on päättänyt saavuttaa ennennäkemättömän nopeuden ennätysvauhdilla”.

Kuinka nopeasti tarkalleen ottaen? No, Koenigseggin oma tavoite oli 310mph, mutta yhtiön simulaatiot viittaavat siihen, että Jesko Absolutin superliukkaan, vähän vetoa aiheuttavan korin ansiosta se kulkee jopa tätä nopeammin. Ongelmana on löytää rengas, joka pystyy saavuttamaan nämä nopeudet, ja löytää riittävän pitkä suora asfalttipätkä, jolla se pääsee tuohon nopeuteen. Kyseessä on kuitenkin Koenigsegg, ei mikään höyrylaitteita valmistava start-up-hyperautoyhtiö, joten uskomme heidän onnistuvan.

Hennessey Venom F5, Myyntivuosi: 2022


Hennessey on viettänyt viimeiset 30 vuotta modifioimalla kaikkea Ferrarista pickup-autoihin ja Dodge Vipereihin. Mutta se on sukeltanut varpaansa täysimittaiseen ajoneuvotuotantoon nyt kahdesti: ensin Lotus-pohjaisella vuoden 2011 Venom GT:llä (joka pystyy 270 mailin tuntinopeuteen) ja nyt Venom F5:llä.

Venom F5 ei ole tunnistamattomaksi muutettu Lotus Elise, vaan se on mittatilaustyönä valmistettu hiilirunkoinen hyperauto, jossa on oma alusta ja 6,6-litrainen V8-kaksoisturbovääntömoottori, jonka tehon väitetään olevan yli 1 800 hevosvoimaa. Silti se painaa suunnilleen saman verran kuin Ford Focus, joten suorituskyvyn pitäisi olla melko hurja.

Koenigsegg Jesko Absolutin tavoin Hennessey ei ole vielä yrittänyt saavuttaa täyttä huippunopeutta, joten sen asema listalla on toistaiseksi teoreettinen. Se on kuitenkin hyvin toiveikas saavuttamaan tai ylittämään 311mph. Ja me uskomme heitä, sillä se pystyy nopeuteen 0-186 km/h vain 8,4 sekunnissa. Autoja valmistetaan vain 24 kappaletta, ja niiden hinta ennen veroja on 1,58 miljoonaa puntaa.

Bugatti Chiron Super Sport 300+, Markkinoille tulovuosi: 2021

Mikään internetin nopeinten autojen luettelo ei ole täydellinen ilman jonkinlaista Bugattia. Vakiomalli Chiron, kuten sitä edeltänyt Veyron, on huikea tekninen taidonnäyte, mutta se ei tarkoita, etteikö sitä voisi parantaa.

Chiron Super Sport 300+ on erikoisversio jo ennestään melko erikoisesta Chiron Super Sportista, ja se on valmistettu sen kunniaksi, että muunnellusta Chironista tuli ensimmäinen hyperauto, joka ylitti 300mph. Tuotantoauton huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 273 kilometriin tunnissa, mutta Bugatti antaa tiettävästi omistajien lisätä siihen suojahäkin ja yrittää omaa huippunopeuttaan yhtiön Ehra-Lessienin testiradalla.

Super Sport 300+ -mallissa on 1600 hevosvoiman versio Chironin 8,0-litraisesta W16-neliturbomoottorista, ja lisäksi se saa pidemmän, aerodynaamisesti optimoidun korin ja laajoja painonsäästötoimenpiteitä. Autoja valmistetaan 30 kappaletta, ja kunkin hinta on 3,1 miljoonaa puntaa.

SSC Tuatara, lanseerausvuosi: 2021


SSC on nimi, josta et ehkä ole kuullut, mutta pohjoisamerikkalainen yritys piti Guinnessin ennätystä nopeimmasta tuotantoautosta kolmen vuoden ajan 2000-luvun puolivälin SSC Ultimate Aerolla.

Nyt se on palannut SSC Tuataralla – 1750 hevosvoiman hyperautolla, jossa käytetään pitkälle viritettyä 5,9-litraista V8-kaksoisturboautoa. SSC joutui vuonna 2020 kiisteltyyn tilanteeseen väittäessään, että se on saavuttanut tuotantoauton ennätyksen, joka oli uskomattomat 316 kilometriä tunnissa, mutta nopeuden mittaamisessa ilmenneiden epäjohdonmukaisuuksien vuoksi sitä ei tunnustettu laajalti.

SSC ei lannistunut, vaan kokeili Tuataraa uudestaan vuoden 2021 alussa käyttämällä insinöörien valvomia erikoismittalaitteita. Heidän toimittamansa tiedot osoittivat, että Tuatara saavutti 286 mailin tuntinopeuden ja keskiarvo oli lähes 283 mailin tuntinopeutta molemmilla ajokerroilla – tämä riittää murskaamaan Koenigseggin vuodesta 2017 lähtien pitämän ennätyksen. Uusia yrityksiä tehdään, sillä SSC haluaa yrittää rikkoa 300mph-rajan.

Washingtonissa rakennetun Tuataran kerrotaan maksavan noin miljoona puntaa ennen veroja, ja sitä on tarkoitus valmistaa 100 kappaletta.

Rimac Nevera, Myyntivuosi: 2021

Rimac Nevera pyrkii kumoamaan teorian, jonka mukaan sähköautot ovat nopeita vain tietyn nopeuden alapuolella. Kroatialainen yritys, joka omistaa Porschen ohella määräysvallan Bugattissa, lupaa, että sen sähkökäyttöinen hyperauto pystyy nopeuteen 258 kilometriä tunnissa, mikä asettaa sen aivan nopeimpien bensiinikäyttöisten autojen rinnalle.

Nevera, joka tuottaa 1900 hevosvoimaa neljästä sähkömoottorista, jotka käyttävät voimaa kumpaankin pyörään, kiihtyy nopeudesta 0-100 km/h alle kahdessa sekunnissa ja ajaa neljännesmailin 8,6 sekunnissa. Tiedämme tietenkin, että sähköautot voivat olla salamannopeita, mutta Rimac käyttää paria yksivaihteista vaihteistoa estääkseen Neveran kiihtyvyyden hidastumisen.

Neverassa on muitakin teknisiä innovaatioita kuin pelkkä nopeus, sillä sen vääntömomentin vektorointi on erittäin älykäs ja siinä on 120 kWh:n akku, jonka toimintasäteen väitetään olevan 340 kilometriä. Siinä on myös kaikkien sähkökäyttöisten ajoneuvojen tehokkain regeneratiivinen jarrutus, jonka teho on jopa 300 kW. Neveraa valmistetaan 150 kappaletta, ja sen hinta on 1,72 miljoonaa puntaa.

McLaren Speedtail, lanseerausvuosi: 2020

Mikään McLaren ei ole varsinaisesti tylsää katsottavaa, mutta rajoitetun sarjan Speedtail on leukoja hivelevä muotoilun taidonnäyte. Se on tähän mennessä nopein ja aerodynaamisesti tehokkain McLaren, ja sen on osoitettu saavuttavan nopeuden 250mph.

Speedtailissa käytetään hybridivoimansiirtoa, jossa McLarenin pitkään käytössä ollut 4,0-litrainen V8-kaksoisturbovääntömoottori yhdistetään 312 hevosvoiman sähkömoottoriin, jolloin kokonaisteho on 1050 hv. Vaikka tämä on vähemmän kuin monissa tämän listan autoissa, Speedtail on suunniteltu ”hyper-GT:ksi”, joka on käyttökelpoinen ja mukava jokapäiväisessä ajossa. Se on myös puoli tonnia kevyempi kuin Bugatti Chiron, ja McLaren sanoo, ettei se ole kiinnostunut tinkimään auton ajettavuudesta ennätysten jahtaamiseksi.

Uskomattoman pitkä kori ja aktiivinen aerodynamiikka on suunniteltu erityisesti parantamaan ilmavirtaa. Speedtailin futuristisissa sisätiloissa on myös keskeinen ajoasento, aivan kuten 1990-luvun ennätyksiä rikkovassa McLaren F1:ssä.

Aston Martin Valkyrie, Myyntivuosi: 2021

Aston Martin Valkyriea on odotettu pitkään, sillä se esiteltiin konseptina jo vuonna 2016. Ensimmäinen asiakasauto toimitettiin vuoden 2022 alussa, mikä osoittaa, millaisia valtavia teknisiä haasteita yhtiön on täytynyt voittaa.

Astonin näkemys äärimmäisestä maantieautosta, Valkyrie käyttää 6,5-litraista Cosworthin V12-luonnonmoottoria, jonka kierrosluku nousee uskomattomiin 11 000 kierrokseen minuutissa ja joka tuottaa 1160 hevosvoimaa. Valkyrie painaa noin 1130 kiloa (tuskin enemmän kuin Ford Fiesta), ja sen teho on yli 1PS jokaista painokiloa kohden.

Vaikka sen muodokas kori on suunniteltu ensisijaisesti downforcea varten, Aston väittää, että rata-ajoon keskittyvä AMR Pro -versio saavuttaa yli 250mph. Pelkistetty matkustamo on saanut vaikutteita Le Mansin prototyyppien kilpa-autoista, vaikka sinne mahtuu ilmeisesti kaksi aikuista. Aston Martin Valkyriea valmistetaan 150 kappaletta, ja sen kappalehinta on noin 2,5 miljoonaa puntaa.

Koenigsegg Gemera, Markkinoille tulo: 2021


Kyllä, jälleen yksi Koenigsegg – mutta tämä on hieman erilainen, sillä se on ainoa oikea nelipaikkainen auto tässä luettelossa. Gemera on suunniteltu mukavaksi, päivittäiseen käyttöön tarkoitetuksi GT-autoksi (siinä on jopa infotainment-järjestelmä takaistuimella, jotta lapset pysyvät tyytyväisinä), joka pystyy saavuttamaan uskomattomia nopeuksia.

Sen voimanlähteenä on osittain 2,0-litrainen kolmisylinterinen moottori, joka kuulostaa Koenigseggiksi hieman pieneltä. Mutta koska siinä käytetään niin sanottua Freevalve-tekniikkaa, se tuottaa yksinään 600 hevosvoimaa. Se voi myös käyttää ympäristöystävällisempää etanolia ja metanolia.

Tämä tehokas pieni moottori on yhdistetty kolmeen sähkömoottoriin, jotka nostavat kokonaistehon 1 700 hevosvoimaan. Nelivedolla Gemeran väitetään saavuttavan nopeuden 250mph tai 186mph pelkällä sähkövoimalla takavetoisella autolla. Tämä ei ole tavallinen hybridi. Gemeraa valmistetaan 300 kappaletta, ja sen hinta on noin 1,4 miljoonaa puntaa, mutta toimitukset asiakkaille alkavat vasta vuonna 2023.

Koenigsegg Regera, Myyntivuosi: 2019


Koenigseggin esiintyminen tällä listalla kolme kertaa osoittaa, että sen omistautuminen nopeudelle on vakavaa. Regera on yhtiön mukaan suunniteltu ”ylelliseksi mega-autovaihtoehdoksi” sen ”perinteisille äärimmäisille, kevyille ja kilpa-automaisille maantieautoille”.

Regerassa käytetään samanlaista (mutta viritettyä) 5,0-litraista V8-kaksoisturbovääntöä kuin Koenigseggin äärimmäisissä malleissa, mutta tällä kertaa se on yhdistetty kolmeen sähkömoottoriin ja erityiseen ”Direct Drive” -vaihteistoon, joka on kevyempi ja tehokkaampi kuin perinteinen vaihteisto. Regera tuottaa 1500 hevosvoimaa, ja se on rakennettu hiilikuidusta ja kevlarista, ja sen paino on alle 1600 kiloa, mikä on vaikuttavaa hybridihyperautoksi.

Koenigseggin mukaan se on myös ennätyksen haltija, sillä se pystyy kiihdyttämään nollasta 249 mailin tuntinopeuteen ja takaisin nollaan uskomattomassa 31,49 sekunnissa. Regeran hinta on noin 1,3 miljoonaa puntaa, ja sitä valmistetaan vain 80 kappaletta.

Aspark Owl


Emme ihmettelisi, jos et olisi koskaan kuullut Asparkista ja sen ainutlaatuisen nimisestä Owl-hyperautosta. Japanilainen insinööritoimisto on kuitenkin suunnitellut autoa vuodesta 2014 lähtien, ja asiakastoimitukset alkavat ilmeisesti pian.

Aspark Owlin, tämän luettelon toisen sähköauton, väitetään tuottavan hämmästyttävät 2 012 hevosvoimaa neljän sähkömoottorin avulla – aivan kuten Rimac Nevera, mutta vielä tehokkaampana. Se on rakennettu hiilialustalle, joten se on myös kevyt, ja sen 64 kWh:n akku merkitsee 280 mailin toimintasädettä.

Aspark väittää, että huippunopeus on rajoitettu 248,5 kilometriin tunnissa, ja Owl pystyy kiihdyttämään nopeudesta 100 kilometriin tunnissa vain 1,69 sekunnissa. Emme ole vielä nähneet sitä ajossa, mutta ilmeisesti noin puolet 50:stä rakennettavasta mallista on myyty noin 2,4 miljoonan punnan hintaan.