Ennen vanhaan oli normaalia kysellä naapuriapua lisävirran antamiseen. Tämä oli tapauksesta riippuen mukavan sosiaalista puuhaa tai ikävän noloa ja häiritsevää.
Yleensä se oli näistä kahdesta vaihtoehdosta se jälkimmäinen, mutta tänä päivänä ei onneksi tarvitse naapuria koleana aamuna häiritä auton käynnistämispuuhien merkeissä. Apukäynnistin on laite, joka pelastaa monet autoilijat ja saa hyytyneen ajoneuvon liikkeelle. Käynnistimen tekniikka on seurannut autojen tekniikkaa eikä apukäynnistimen käyttämineen ole haitallista herkille nykyautoillekaan.
APUKÄYNNISTIN KONDENSAATTORI JA KAAPELIT
Apukäynnistimiä on runsaasti tarjolla ja itse käynnistimen lisäksi tulee varmistaa, että käynnistimen kaapelit ovat sopivat. Vain huolella valittu apukäynnistin turvaa kylmien säiden aikana ajoneuvon käynnistymisen. Verkkokaupat tarjoavat laadukkaita vaihtoehtoja apukäynnistinratkaisuksi. Laitetta tilatessa kannattaa varmistaa myyjältä laitteen sopivuus omaan ajoneuvoon. Lisäksi myyjältä tulee varmistaa laitteen mukana toimitettavien käynnistyskaapelien sopivuus ja tarvittaessa tilata erikseen sopivat käynnistyskaapelit.
Suomen pohjolassa pakkaskelit kuuluvat jokavuotiseen talveemme ja tähän tulee jokaisen liikkuvan ihmisen varautua. Kuljemme kylminä vuodenaikoina pitkiä matkoja työn tai vapaa-ajan merkeissä. Jokainen ajomatka syrjäisillä teillä tarkoittaa sitä, että ajoneuvon kuljettajan on varauduttava sähköttömiin olosuhteisiin. Akun tyhjeneminen syrjäisellä mökkitiellä tai taukopaikalla yöpakkasten aikaan ei ole miellyttävä kokemus. Tähän on kuitenkin helppo varautua nopealla ratkaisulla pitäen mukana apukäynnistintä.
Pakkaskelit rasittavat ajoneuvon akun varaustasoa nopeasti. Suositeltavinta olisi säilyttää ajoneuvoa kylminä vuodenaikoina lämpimässä autotallissa. Ajoneuvon lämpimässä tilassa säilyttäminen auttaa akun varaustason säilyttämisessä. Kovin monella ei tähän kuitenkaan ole mahdollisuutta.
Toinen hyvä tapa suojata ajoneuvon akkua on lämmitystolpan käyttäminen. Lämmitystolppa yhdistettynä ajoneuvon säännölliseen käyttöön ennaltaehkäisevät kylmän sään aiheuttamia ongelmia akun varaustasolle. Parasta olisi jos voi tarkistaa takun varaustason säännöllisesti laadukkailla varaustason tarkistustyövälineillä.
Mikään ei kuitenkaan estä sataprosenttisen varmasti akun tyhjenemistä. Perinteisten naapurien ja tuttujen autojen avulla tapahtuvien kaapelikäynnistyksien ohella oman apukäynnistimen käyttö on erittäin suositeltavat ja turvallinen tapa käynnistää hyytynyt auto.
VARAVIRTALÄHDE APUKÄYNNISTIN
Apuvirtakäynnistin toimii ainoastaan silloin, kun se on täyteen ladattu. Käynnistin tulee muistaa ladata uudestaan täyteen jokaisen käytön jälkeen. Käytännössä apuvirtakäynnistin on kuin perinteinen akkulaturi. Yhdistä plusnavat keskenään ja sen jälkeen miinusnavat. Vasta tämän jälkeen on sallittua laittaa ajoneuvoista virrat päälle. On hyvä vähentää mahdollista virrankulutusta sammuttamalla kaikki sähköä kuluttavat laitteet ajoneuvoista.
Kun kytkennät on suoritettu, käynnistetään apuvirtakytkin ja annetaan sen toimia muutama minuutti. Laitteen ohjeet tulee lukea ennen käyttöä ja tarkista, kuinka kauan apuvirtaa pidetään päällä ennen muita toimenpiteitä. Odotuksen jälkeen voidaan kokeilla käynnistämistä. Jos hyytynyt ajoneuvo lähtee käyntiin, voidaan kaapelit ottaa irti apukäynnistimestä ja sen jälkeen ajoneuvon akusta.
Perinteinen kaapelikäynnistys on vaihtoehtoinen käynnistystapa, jota voidaan käyttää vanhempien automallien ollessa kyseessä. Herkkien nykyautojen ollessa kyseessä, ei suoraa kaapelikäynnistystä autosta toiseen suositella. Käytännössä tarvitaan hyvässä kunnossa olevan ajoneuvon laadukas akku, joka kytketään toimivasta ajoneuvosta hyytyneen ajoneuvon akkuun. Jokaisen on syytä tarkistaa oman ajoneuvon käsikirjasta oman ajoneuvon akun sopivuus tähän toimenpiteeseen.
Jos kaapelikäynnistykselle ei nähdä estettä, aloitetaan toimenpide ajamalla toimiva auto mahdollisimman lähelle hyytynyttä auto ja sammuttamalla molempien ajoneuvojen virrat ja avaamalla konepellit. Akkujen plus- ja miinusnavat avataan esille ja kytketään punainen kaapeli plusnapoihin aloittaen hyytyneen auton akusta. Tämän jälkeen kiinnitetään musta kaapeli toimivan ajoneuvon miinusnapaan ja kaapelin toinen pääty hyytyneen ajoneuvon akkuun vastaavaan miinusnapaan.
Toimiva auto käynnistetään ja pidetään käynnissä käyttäen sitä kaasun avulla isommilla kierrosluvuilla. Tätä jatketaan noin 15 minuutin ajan. Lopulta sammutetaan toimiva auto eikä kosketa kaapeleihin. Hyytynyttä autoa yritetään seuraavaksi käynnistää ja mikäli se lähtee käyntiin, poistetaan kaapeli autojen väliltä poistamalla ensin musta ja sitten punainen kaapeli. Jos ajoneuvo ei lähtenyt käyntiin, on edessä akun vaihto.
🏆 AUTON APUKÄYNNISTIN
Apukäynnistin on laite, joka pelastaa monet autoilijat ja saa hyytyneen ajoneuvon liikkeelle. Käynnistimen tekniikka..
🔍 APUKÄYNNISTIN KONDENSAATTOR
Suomen pohjolassa pakkaskelit kuuluvat jokavuotiseen talveemme ja tähän tulee jokaisen liikkuvan ihmisen varautua. Kuljemme kylminä
🤔 IVARAVIRTALÄHDE APUKÄYNNISTIN
Odotuksen jälkeen voidaan kokeilla käynnistämistä. Jos hyytynyt ajoneuvo lähtee käyntiin, voidaan kaapelit..
Aiheeseen liittyvät artikkelit: Miksi auto huurtuu sisältä?
Miksi auto pitää sammuttaa tankatessa?
Mikä on suomen suosituin auto merkki?
Auton Lämmittäminen: Kylmällä Säällä: Oikea Tapa Lähteä Liikkeelle.