Opas tien päälle pääsemiseen kylmällä säällä

Eikö talvella kaikki tunnukin kestävän kauemmin. Sängystä nouseminen kestää kauemmin, valmistautuminen kestää kauemmin, auton käynnistäminen ja tien päälle lähteminen kestää kauemmin. Kylmällä säällä on enemmän tekemistä, joten on helppo tuntea kiire ja ryhtyä karsimaan asioita – silloinkin, kun luuli, että aikaa on runsaasti.

Milloin Auto Lämmitykseen?

Talviaamut voivat olla rankkoja. Helpottaaksemme niitä hieman, olemme koonneet tämän lyhyen oppaan siitä, miten saat autosi ajovalmiiksi mahdollisimman turvallisesti ja nopeasti, kun on kylmä. Jos kylmällä säällä liikkeellelähtö kestää liian kauan, voi olla, että voit tehdä tiettyjä vaiheita tehokkaammin tai jättää ne kokonaan väliin!


4 vaihetta ajoneuvon asianmukaiseen lämmittämiseen

Älä anna kylmän sään pilata päivääsi – tai autoasi! Ajoneuvon oikeaoppisen lämmittämisen juju on lämmittää moottoria vain niin kauan kuin on tarpeen, jotta autosi on mukava ja turvallinen ajaa. Näin sinun tulisi toimia.

Vaihe 1. Varmista, että ajoneuvosi on turvallisessa paikassa.
Sen pitäisi olla ulkona, ei autotallissa.

Vaihe 2. Laita ajoneuvo ja jäänpoistolaite päälle.
Jäänpoistolaite auttaa puhdistamaan ikkunan moottorin lämmetessä. Onko ikkunoiden huurtuminen ongelma? Jos näin on, ota huomioon jäljempänä olevassa kohdassa esitetyt lisätoimenpiteet.

Vaihe 3. Anna moottorin käydä 30 sekuntia.
Se riittää useimmissa vähintään 30 vuotta vanhoissa ajoneuvoissa. Jos on erittäin kylmä ja ajoneuvo on lumen tai jään peitossa, anna sen lämmetä minuutti tai kaksi pidempään.

Vaihe 4. Aloita hitaasti ja rauhallisesti ensimmäiset 5-15 minuuttia.
Pitkä tyhjäkäynti voi olla haitaksi moottorille. Kylmällä säällä ajettaessa on hyvä muistaa käynnistää hitaasti ja painaa kaasupoljinta rauhallisesti noin 5-15 minuutin ajan. Muuten voit rasittaa moottoriasi ennen kuin se on ehtinyt saavuttaa normaalin suorituskykynsä.

Totuus moottorin lämmittämisestä

Pitääkö sinun todella lämmittää moottoriasi useita minuutteja ennen kuin lähdet liikkeelle? Yleisesti uskotaan, että kylmällä säällä sinun on lämmitettävä autoasi useita minuutteja ennen ajoon lähtöä, jotta moottorin kuluminen vähenee. Itse asiassa tällä käytännöllä tuhlataan paitsi arvokasta aikaa myös arvokasta polttoainetta.

Useimmat autot toimivat polttomoottoreilla, ja polttomoottorit toimivat sytyttämällä bensiinin ja ilman seoksen, joka panee liikkeelle männät, jotka saavat auton toiminnan käyntiin. Aikaisemmin tämä bensiinin ja ilman sekoitus saatiin aikaan kaasuttimeksi kutsutun laitteen avulla, ja koska kylmällä säällä bensiinin haihtuminen on vaikeampaa, kaasuttimesta saattoi vapautua kaasun ja ilman sekoitus, joka aiheutti lopulta moottoriongelmia.

Mutta se oli silloin. Autonvalmistajat alkoivat luopua kaasuttimista 1980-luvulla, ja nykyään on hyvin epätodennäköistä, että ajaisit autolla, jossa käytetään kaasutinta. Kylmäkäynnistystä koskevat vanhat huolet eivät siis ole enää niin suuri huolenaihe.

Nykyaikaisten ajoneuvojen lämmittäminen

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa käytetään elektronisia polttoainesuuttimia, jotka havaitsevat kylmän sään ja päästävät ylimääräistä bensiiniä kaasun ja ilman sekoitukseen haihtumisongelman kompensoimiseksi. Tämä tarkoittaa, että moottorin pitäisi olla valmis käynnistymään heti, kun se käynnistyy. Jos auto siis käy tyhjäkäynnillä, päästät vain ylimääräistä bensiiniä moottoriin ilman, että siitä on mitään hyötyä.

Kaksi seurausta tästä ovat polttoaineen tuhlaus ja saastumisen lisääntyminen. Ehkä vieläkin yllättävämpää on, että moottorin vaurioituminen lisääntyy tällä tavalla. Tämä johtuu siitä, että ylimääräinen haihtumaton kaasu seoksessa poistaa öljyt moottorin sisältä, jolloin voitelu vähenee ja moottorin osien kuluminen lisääntyy.

Tämä ei tarkoita sitä, että autollesi ei olisi koskaan syytä antaa hieman aikaa lämmetä. Tärkeintä on, että vaikka moottorissa olevan polttoaineseoksen ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, erittäin kylmällä säällä moottoria voitelevat öljyt eivät ole täysin nestemäisiä, kun auto käynnistetään ensimmäisen kerran. Jos siis käynnistät auton jatkuvasti liian aikaisin kylmällä säällä, saatat lopulta vahingoittaa moottoriasi.

Miten nähdä kylmässä säässä

Lisäksi on pari hyvää syytä antaa autolle hieman aikaa lämmetä, jotka eivät liity mitenkään ajoneuvon mekaniikkaan. Ne liittyvät pikemminkin mukavuuteesi ja turvallisuuteesi!

Ensinnäkin, kun autossasi on jäätävän kylmä, et pysty keskittymään ajamiseen yhtä hyvin, joten on hyvä ajatus varmistaa, että autosi on riittävän mukava ennen ajamista. Vielä tärkeämpää on kuitenkin se, että kylmällä säällä autosi ikkunat ovat todennäköisesti aluksi täysin huurussa. Ja jos et näe tietä, sinun ei pitäisi ajaa.

Useimmat kuljettajat tuntevat ikävän prosessin, jossa he odottavat, että huuru hälvenee tuulilasista. Monet ovat jopa antaneet kärsimättömyyden viedä voiton ja lähteneet liikkeelle, vaikka joutuvat ponnistelemaan nähdäkseen pelkän huurusta puhdistuneen ikkunalaikan läpi. Ei tarvitse ilmoittautua kuljettajaopetuskurssille tietääkseen, että tämä on vaarallista. Sen sijaan jos haluat päästä nopeammin liikkeelle kylmällä säällä, sinun on omaksuttava fiksummat huurteenpoistotavat.

Saatat ihmetellä, ”mistä tämä sumu ylipäätään tulee”. Ympärillämme on koko ajan kosteutta, mutta useimmiten se imeytyy ilmaan, joten emme tunne sitä. Kylmänä ilma ei kuitenkaan pysty sitomaan kosteutta yhtä hyvin, ja osa kosteudesta laskeutuu. Koska auton ikkunat ovat usein kylmempiä kuin mikään muu pinta auton sisätiloissa, kosteus kerääntyy sinne.

Voiko ikkunoiden huurteenpoistoa nopeuttaa mitenkään? Autosi ikkunoiden huurteenpoiston nopeuttamiseksi on tärkeää lämmittää ilmaa nopeasti (jotta se voi sitoa enemmän kosteutta) ja korvata autossa oleva ilma kylmällä ulkoilmalla, koska siinä on vähemmän kosteutta kuin autossa olevassa ilmassa. Lyhyesti sanottuna sinun pitäisi:

Jos tämä on sinulle edelleen liian hidasta, kannattaa harkita myös kissanpehkalla täytetyn sukan pitämistä tuulilasin lähellä (tämä imee ylimääräisen kosteuden autoon). Voit myös estää huurtumista peittämällä tuulilasin sisäpuolen partavaahdolla ja puhdistamalla sen sitten pois.

Miksi et halua jättää autoasi tyhjäkäynnille kylmään?

On tärkeää muistaa, että jokainen tarpeeton hetki, jonka pidät autosi tyhjäkäynnillä, lisää moottorin kulumista, tuhlaa tarpeettomasti bensiiniä ja lisää saastumista. Erään tutkimuksen mukaan ajoneuvojen joutokäynti aiheuttaa 1,6 prosenttia kaikista Yhdysvaltojen kasvihuonekaasupäästöistä – lähes kaksi kertaa enemmän kuin koko rauta- ja terästeollisuus!

Tämän lisäksi tyhjäkäynti moottorin lämmittämiseksi edistää ajoneuvovarkauksia: auto, joka on jätetty vartioimatta lämpenemään, voidaan varastaa alle 60 sekunnissa. Muista myös, ettei autoa saa koskaan pitää tyhjäkäynnillä suljetussa autotallissa, sillä pakokaasu voi muodostua auton ollessa käynnissä, mikä lisää hiilimonoksidimyrkytyksen riskiä.

Säästä aikaa, polttoainetta ja ympäristöä rajoittamalla lämmitysaikaa

Kuten tästä keskustelusta pitäisi käydä ilmi, vaikka moottorin lämmittäminen ennen ajamista voi joskus olla hyvä ajatus, useimmiten auton tarpeiden tyydyttäminen vie lopulta vähemmän aikaa kuin omien tarpeidesi tyydyttäminen. Vaikka käytettäisiinkin nopeinta tekniikkaa, ei ole mitään syytä jatkaa tyhjäkäyntiä, jotta moottorilla olisi enemmän aikaa lämmetä, kun ikkunat ovat puhtaat ja auto on mukava.