AKTIIVISUUSRANNEKE INNOSTAA LIIKKUMAAN

2 viikkoa ago  •  By  •  0 Comments

Aktiivisuusranneke on hauska apuväline päivittäisen kuntoilun seurantaan. Oman kehon toimintaa tarkkaileva yksinkertainen laite saa itse kunkin innostumana liikkumisesta aivan uudella tavalla. Aktiivisuusrannekkeen älykkäät toiminnot tekevät päivittäisistä terveellisistä rutiininomaisia toimista helposti toteutettavia.

AKTIIVISUUSRANNEKE VAI URHEILUKELLO

Aktiivisuusranneke ei ole sama asia kuin urheilukello. Erot näiden tuotteiden välillä eivät ole suuria, mutta kuitenkin selkeitä. Urheilukelloissa käytetään edistyneempää teknologiaa, jonka avulla urheilukello tarjoaa tietyn urheilulajin aktiiviselle harrastajalle tai kilpailijalle laajat tiedot omasta suorituksesta ja kehittymisestä kyseisessä lajissa. Erilaisia urheilukelloja on kehitetty esimerkiksi juoksijoille ja pyöräilijöille. Jotkin urheilukellot sisältävät erilaisia ohjelmia muutamaa urheilulajia varten. Urheilukello ei toimi samanlaisena päivittäisen yleisliikunnan ja terveyden seuraajana kuin aktiivisuusranneke. 

Lue myös laajempi opas: Paras aktiivisuusranneke

HALUTUIN.FI

AKTIIVISUUSRANNEKE – UNEN SEURANTA

Unen seurata aktiivisuusrannekkeen avulla on yksi sen tärkeimpiä ominaisuuksia. On toki mielenkiintoista tietää päivän aikana otettujen askelien määrä ja saada muistutuksia päivän mittaan liiallisesta paikallaan olosta, mutta unen laadun seuranta antaa mielle välittömästi tietoa terveyden kannalta yhdestä tärkeimmästä ajanjaksosta vuorokaudessa. Aktiivisuusrannekkeet ovat erinomaisia välineitä unen laadun seurantaan. Kokonsa puolesta aktiivisuusranneke on huomattavasti kevyempi ja huomaamattomampi kuin urheilukello eikä häiritse ranteessa samaan tapaan kuin suurempikokoinen urheilukello. 

Hyvät yöunet ovat hyvin tärkeitä erityisesti aktiivisille ihmisille. Unenseuranta auttaa pitämään huolen riittävästä palautumisesta. Elimistö palautuu riittävän yöunen avulla huomattavasti tehokkaammin fyysisistä rasituksista ja tämä puolestaan mahdollistaa entistä paremman hyödyn saamisen urheilusuorituksista.

Kaikentasoisille liikkujille on tärkeää saada riittävästi syvää unta. Syvän unen laatu ja pituus määrittävät herkästi seuraavan päivän mielialan sekä pitkällä tähtäimellä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin elimistössämme. Liian kiireinen päivärytmi ja aktiivinen elämä voivat heikentää unen laatua niin, ettemme tule sitä edes helposti huomanneeksi ennen kuin kärsimme vahvasta voimattomuuden tunteesta. Aktiivisuusranneke kertoo joka aamu unen laadusta ja antaa mahdollisuuden korjata ilmenneet uniongelmat ennen kuin ne johtavat terveyden heikkenemiseen. Virkeänä herääminen yksinkertaisesti parantaa elämän laatua.

Paras Aktiivisuusranneke Vertailu

MITEN AKTIIVISUUSRANNEKE MITTAA UNTA?

Aktiivisuusrannekkeet käyttävät muutamaa erilaista tekniikka unen laadun mittauksessa. Yleisin on rannekkeeseen asennettu kiihtyvyysanturi, joka seuraa käyttäjänsä liikkeitä. Käytännössä siis sama teknologia, joka seuraa päivän mittaan otettujen askelien määrää, pystyy myös mittamaan unen laatua ja määrää. Sykkeen seuranta on toinen yleinen unen seurannassa käytetty menetelmä. Sykkeen vaihtelut kertovat siitä, missä vaiheessa unirytmi muuttuu. Tämä kertoo pinnallisen unen ja syvällisen REM-unen keston. Pinnallisessa unessa heti nukahtamisen jälkeen syke on laskenut, mutta REM-uni ja sen aikana nähdyt unet nostavat sykettä. 

Täydellisen tarkkaa unen laadun määritystä ei pelkän rannekkeen avulla pystytä tekemään. Jos rannekkeen tiedot antavat viitteitä uniongelmista, esimerkiksi uniapneasta, on syytä kääntyä terveydenhuollon ammattilaisten puoleen ja pyytää unitutkimuksen teettämistä. Ranneke antaa kuitenkin luotettavaa perustietoa unen laadusta ja määrästä. Näiden tietojen perusteella pystyt jo suunnittelemaan erilaisia nukkumaanmenoaikoja tai mukauttamaan ruokailutottumuksia toisenlaiseksi ennen nukkumaanmenoa. 

Riittävän unen määrä on yleisin huolenaihe kiireistä elämänvaihetta elävillä. Huonosti nukuttu yö vähentää laadukkaan unen määrää ja vaikuttaa seuraavan päivän tehokkuuteen. Yleisesti tiedetään että yöunen määrä olisi hyvä olla seitsemän ja yhdeksän tunnin välillä. Aktiivisuusranneke kertoo nukutun unen määrän, mutta suurempi hyöty tulee unen laadun seurannasta. Aktiivisuusrannekkeen kertoessa heikosta unen laadusta, voi alkaa miettiä miten siihen voisi vaikuttaa omilla toimillaan.

Tällaisia ovat sisäilman laatu, alkoholin käytön vähentäminen, stressin vähentäminen, valaistuksen muuttaminen, melun vähentäminen ja monet muut ympäristötekijät. Ilman aktiivisuusrannekkeen tekemää unen seurantaa ei välttämättä huomaa kiinnittää huomiota ympärillä oleviin unen laadun huonontajiin. Mittaa siis unesi laatu ja tee tarvittavat muutokset, jotta voit elää jatkossa virkeämmin ja terveellisemmin.

🏆 AKTIIVISUUSRANNEKE VAI URHEILUKELLO

Erot näiden tuotteiden välillä eivät ole suuria, mutta kuitenkin selkeitä. Urheilukelloissa käytetään..

🔍 AKTIIVISUUSRANNEKE – UNEN SEURANTA

Aktiivisuusrannekkeet ovat erinomaisia välineitä unen laadun seurantaan. Kokonsa puolesta..

🤔 MITEN AKTIIVISUUSRANNEKE MITTAA UNTA?

Sykkeen seuranta on toinen yleinen unen seurannassa käytetty menetelmä. Sykkeen vaihtelut kertovat siitä, missä..